mandag 18. februar 2008

Mo i Rana reagerer på Øians utspill

SKAPER FRYKT
Seksjonsoverlege på gyn/føde ved Helgelandssykehuset Mo i Rana, Bente Hjelseth reagerer på at professor Pål Øian igjen skjærer alle små fødeavdelinger over en kam samtidig som han skaper frykt med påstander om at dagens fødselsomsorg kan koste liv.

– Det er fryktelig å skape slik frykt. De faglige kravene til fødeinstitusjonene står ved lag. For Helgelandssykehuset Mo i Rana betyr det at vi har gynekolog på vakt, vi har akuttberedskap med operasjonspersonell og anestesilege. Vi har beredskap til å kunne forløse innen en halvtime, sier seksjonsoverlege på gyn/føde, Bente Hjelseth.

LANGT NOK
Hun får støtte av de nybakte mødrene vi møter på føden i Rana. De bor i Hemnes kommune og synes en times kjøring til sykehuset er lenge nok når fødselen er i gang. – Vi har ikke bil, så for oss er det greit å ikke være lenger unna, smiler Danylewich før hun fortsetter mer alvorlig:

– Jeg fikk mitt første barn på en stor fødeavdeling i Canada. Min opplevelse av en mindre fødeavdeling er mer kontakt med fagfolk under fødselen, et nært og godt tillitsforhold til jordmor og en følelse av trygghet. Jeg har mange gode minner med meg herfra.

Tove Kråkstad opplevde at det planlagte keisersnittet ikke gikk etter planen.

– Angelika er mitt femte barn. Hun ga klar melding om at hun ville ut ti dager før det planlagte keisersnittet, og da var det greit å ringe fødeavdelingen som ba meg komme inn for å sjekke. De bestemte da at hun skulle ut og tre kvarter seinere var det gjort, forteller Tone Kråkstad.

– Jeg tror det er enklere å få hjelp på en mindre avdeling, og jeg føler meg like trygg er som på en større fødeavdeling, sier Maria Valen.

GEOGRAFI
Seksjonsoverlege Bente Hjelseth ser ønsket om større fødeavdelinger, men er klar på at argumentene for dette ikke kan isoleres fra faktiske forhold som geografi og reisemuligheter. – Dersom det oppstår farlige situasjoner er det en fordel å få hjelp i nærheten av der du bor, kommenterer Hjelseth.

• Les hele saken i Rana Blad på nett ved å klikke på overskriften her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar