tirsdag 17. april 2012

For lang vei - mistet datteren


LOFOTPOSTEN.NO   I 2008 mistet Maria Kristoffersen sin ufødte datter. Nå oppfordrer hun folk til å engasjere seg i kampen for en fullverdig fødeavdeling i Lofoten.

Første mulighet er folkemøte i Vågan i kveld.

Maria Kristoffersen var kommet til uke 28 i svangerskapet, da morkaken hennes løsnet i 2008.
Maria og samboeren mener det gikk rundt tre og en halv time fra de ringte etter ambulansen, til de ble trillet inn til en ultalydundersøkelse ved Nordlandssykehuset i Bodø etter å ha blitt fraktet dit med luftambulanse.
Det var for sent.
– Da vi kom til sykehuset i Bodø fant de ikke hjertelyd eller noe, forteller hun.
Den lille babyen i magen hennes var død.
I lørdagens papirutgave av Lofotposten (14. april) kan du lese hele deres dramatiske og triste historie.


    – Viktig for fremtiden

    Maria, som i dag har en tre år gammel datter og er gravid igjen, oppfordrer nå alle til å engasjere seg i kampen for en fullverdig fødeavdeling i Lofoten.
    Derfor ber hun alle som kan om å komme på Vågan kommunes åpne folkemøte tirsdag.
    – Det er utrolig viktig for saken, for framtiden, for oss og for ungene våre, sier hun.
    – Sykehuset må være fullverdig på alle mulige måter. Det må gjelde om det er en fødsel eller andre akutte situasjoner. Det nytter ikke med tre-fire timer hentetid. Jeg synes det er helt vanvittig, sier Kristoffersen.
    – Jeg tenker på beredskapen også. Jeg har lest at det er avgjørende å komme seg raskt til sykehus med placentaløsning (morkakeløsning, red.anm.). Om mitt utfall ville ha blitt noe annet vet jeg ikke. Det spiller ingen rolle. Men hvis det samme skjer i dag, og de blir sendt den korte veien til Gravdal, kan det kanskje det. Det handler om liv, og da tror jeg tiden er en avgjørende faktor for mange, legger hun til.

    Folkemøte

    Det er ordfører Eivind Holst som har invitert til folkemøtet om fødetilbudet i Vågan i kveld på rådhuset.
    Flere fagfolk har meldt fra om at de kommer på det åpne folkemøtet.
    – Kommuneoverlege Morten Bain kommer og vil holde et innlegg. Jeg skal også holde innlegg. Så kommer jordmor, Siri?Bjercke tror jeg kommer. Og fødeaksjonen ved Desiree Skjerpen Høgmo og Elisabeth Holand kommer, forteller Holst.
    Han håper også folk kommer.
    – Vi får se hvor engasjerende dette er. Jeg er spent, men håper mange kommer. Det blir flere leger og jeg håper vi får en grei blanding av fagkunnskap og folkmening, sier han.

    • LES SAKEN I LOFOTPOSTEN PÅ NETT VED Å KLIKKE HER 

    Ingen kommentarer:

    Legg inn en kommentar