mandag 20. august 2012

Hanne (36) måtte føde på busstopp

(VG NETT 16. AUGUST 2012) Til tross for at Hanne Stedje (36) var godt i gang med fødselen, ble hun sendt videre til et annet sykehus. Så langt kom hun ikke.

På veien fra Lærdal til Voss sykehus måtte ambulansen stoppe i en busslomme slik at Stedje fikk føde, skriver Sogn Avis.

- Jeg opplevde det ikke som dramatisk i det hele tatt. Jeg hadde kompetent personell. Men det er klart at det er trangt bak på en båre når du ligger fastspent. Det er ukomfortabelt sammenlignet med en fødeavdeling. Det var ikke tanken at hun skulle komme til på E16 midt i turistsesongen, sier Stedje til VG Nett.

Hendelsen fant sted for nesten tre uker siden. Ti dager på overtid kom endelig riene og sammen med mannen dro Stedje til sykehuset i Lærdal.

Men siden november i fjor har ikke Lærdal lenger et fødselstilbud og jordmødrene har ikke lov til å gjennomføre fødsler.

De kan bare tilby oppfølging i forkant og etterkant, og i tillegg en jordmor som blir med på turen til Voss eller Førde sykehus.

- Da jeg kom ble det konstatert at jeg hadde seks centimeter åpning og at riene kom stadig fortere. Så det ble ringt til en ambulanse raskt og en jordmor som hadde bakvakt ble også tilkalt, forklarer Stedje.


- Klamret meg fast
Men ambulansen kom ikke. På grunn av flere rødmeldinger på samme tid, tok det over en halvtime før den var på plass. Da var riene allerede tettere og Stedje startet på den 1,5 timer lange turen til Voss.

- Vi kjørte sikksakk gjennom verdens lengste tunnel og jeg måtte klamre meg fast i rundkjøringen. Da skjønte jeg hva som var i ferd med å skje. Akkurat da forbannet jeg Jens Stoltenberg, Anne-Grete Strøm-Erichsen, Helse Førde og alle som har vært med på å rasere fødetilbudet i Indre Sogn, sier Stedje.

Til slutt skjønte tobarnsmoren at det ikke gikk lenger. Riene ble sterkere og sterkere og hun fikk varslet jordmoren som stanset ambulansen i en busslomme.

To timer etter at 36-åringen ankom sykehuset i Lærdal, kom jentebarnet til verden.

- Det gikk det veldig fort. Det var to presserier og så kom hun. Jeg er veldig takknemlig for at det var en helt ukomplisert fødsel. Hadde det skjedd noen komplikasjoner kunne det gått mye verre. Men jeg hadde en dyktig jordmor med meg og flinke ambulansefolk.



- Ironisk
Stedje jobber som journalist i Sogn Avis og har selv skrevet mye om fødestue-debatten som har herjet i flere år. Hun irriterer seg over at hun ikke bare kunne føde på det første sykehuset hun kom til.

- Jeg tenkte at det var ironisk at jeg kom fra en fullt utstyrt fødestue med erfarne jordmødre. Jeg hadde seks centimeter åpning og kraftige rier, det var bare å lene seg tilbake og sette ungen til verden. Men så skulle jeg fraktes i en ambulanse til et annet sykehus. Dette er konsekvensen av den helsepolitikken som er blitt ført, mener hun.

Også andre har tidligere uttalt misnøye med avgjørelsen til VG Nett.

Helse Førde fornøyd
Kommunikasjonssjef i Helse Førde, Arne Eithun, sier til VG Nett at ordningen på Lærdal sykehus har fått gode tilbakemeldinger siden den startet i november i fjor.

- Etter at den forsterkede fødestuen ble vedtatt nedlagt har vi vært veldig tilfreds med den ordningen som er kommet, sier han til VG Nett.

Eithun understreker at dersom jordmødre vurderer transporttiden til for lang, kan de velge å gjennomføre fødselen på sykehuset.
- Her har de gjort en god vurdering. Av og til bare skjer det at fødselen går fortere enn forventet, mener kommunikasjonssjefen.

Han beklager at det ikke var en ledig ambulanse til å frakte Stedje til sykehuset.

- Begge bilene våre i det aktuelle området var ute på andre røde oppdrag og da brukte man litt lenger tid på å få tak i reserveambulansen. Det er svært sjelden at man får en slik situasjon, sier Eithun, og legger til at i krisetilfeller kan det tilkalles luftambulanse.

- Det er ikke vanskelig å forstå et det kan oppleves belastende. Heldigvis gikk fødselen veldig fint. Vi er fornøyd med ordningen, men vil selvsagt hele tiden gjøre vurderinger underveis.

• Les saken i VG på nett ved å klikke HER

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar